Vývoj nového středního obrněného kolového transportéru (SKOT) začal v
ČSSR na konci 50. let. V té době se měla podstatně modernizovat celá
čs. armáda (užívala stále spoustu druhoválečné techniky) a bylo
rozhodnuto, že se dá příležitost domácímu průmyslu vyvinout a vyrábět
moderní vojenskou techniku. První projekt byl předložen v roce 1959.
V roce 1961 se k projektu připojilo Polsko, jež potřebovalo nahradit
staré sovětské obrněné transportéry BTR-152. V té době se již prováděly
armádní testy. Polská strana se zaměřila na vývoj korby a
československé podniky na podvozek. Sériová výroba nového typu začala v
roce 1964 a do výzbroje byl zařazen ještě téhož roku. Během služby
vzniklo i několik modifikací, jako např. sanitní, opravárenské,
velitelské, zaminovací apod. Původní verze neměla výzbroj, ale pozdější
modifikace již obdržela bojovou věž. Speciální verze byly většinou
neozbrojené. Do výzbroje Československé lidové armády vstoupil transportér
v roce 1964 a během 70. let jich již v ČSLA sloužilo na 3 500. Během
80. let začaly být SKOTy nahrazovány pásovými BVP-1.
V 90. letech a na počátku nového století ještě OT-64 sloužily v
zahraničních misích, převážně na Balkáně (SFOR, KFOR). Poslední vozidla
OT-64 byla vyřazena během roku 2006 a v letech 2007-2012 budou
kompletně přezbrojeny rakouským OT Pandur II. Vysloužilé transportéry jsou odprodávány do zemí Afriky a Asie nebo končí na šrotištích.
Nejrozšířenější nástavby:
OT-64A2 se od základní verze popsané níže se liší pouze kulatou otočnou věží shodnou s věží vozidel BRDM-2, BRT-60 a BRT-70. Věž je vyzbrojena kulometem KPVT 14,5 mm se zásobou 500 nábojů a kulometem PKT 7,62 mm se zásobou 2000 nábojů. Odměr věže i náměr obou zbraní je udělován manuálně a pohybuje se v rozsahu od -4°do +29°.
OT-64/R2M je střední obojživelný kolový obrněný transportér s rozšířeným spojovacím zařízením. velitelské stanoviště - je rozděleno na
pracoviště orgánů velení - velitele praporu a štábu, pracoviště
technické obsluhy - 2 pracoviště radistů. Výbavu velitelského
stanoviště tvoří spojovací uzel R2, navigační a pozorovací zařízení,
napájecí a nabíjecí zařízení, pomocné zařízení.
OT-64/R3MT
OT-64/R4MT
DTP-64 je střední obojživelný kolový obrněný transportér vybavený
nářadím, přípravky, zařízením, náhradními díly a spotřebním materiálem
k provádění běžných oprav a ošetřování bojové i přepravní techniky.
Podává účinnou a rychlou technickou pomoc osádkám poškozené techniky,
umožňuje provádění běžných oprav a ošetřování techniky v polních
podmínkách. Bojový prostor výsadku (roje) - je upraven pro uložení
veškerého vezeného materiálu DTP-64.
Takticko technická data (základní verze)
|